Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Ik wou dat ik een raketje was (of hoe je er een kunt worden)

Het is de heetste dag ooit, ik plak vast aan m’n bureaustoel en de ventilator naast me draait op stand turbo max. Op mijn to-do-lijst voor vandaag staat het schrijven van een blog over positioneren; de eerste stap van mijn aanpak om je ideale klanten te bereiken. Maar met een half gesmolten brein kan ik momenteel alleen nog maar aan een heerlijk fris raketje denken.

De positie van het raketje in je hoofd

Knap hè, dat een simpel waterijsje zich heeft verankerd in de hoofden van zóveel Nederlanders, en dat al generaties lang! Hoe dat kan? Het heeft met positioneren te maken. Een raketje is een vrolijk uitziend, weinig calorieën bevattend, maar mierzoet lekkernij. Doet het daardoor goed als traktatie, zoethoudertje of tussendoortje. En dat dus al meer dan een halve eeuw.

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk een heldere positionering is voor hun bedrijf. En welke cruciale rol communicatie speelt bij een succesvolle profilering. Hoe fantastisch zou het zijn als jij je kunt profileren vanuit jouw unieke karakter en je op die manier de klanten gaat aantrekken waar je blij van wordt? Het goede nieuws is dat je er echt geen multinational voor hoeft te zijn om zelf ook aan positionering te doen. Want als je een duidelijke positie kiest, geef je je klanten een reden om voor jou te kiezen en komen ze als vanzelf naar je toe. Ik noem dit wensklanten.

Ook een raketje worden?

Wil jij een plaats in het hoofd van jouw wensklanten? Dan is het een goed idee om jezelf een aantal vragen te stellen om erachter te komen wie jíj wil zijn voor jouw klanten. Bijvoorbeeld: Wat maakt jouw bedrijf uniek? Voor wie wil jij het verschil maken? Vertel jij een duidelijk verhaal? Bijna dagelijks kom ik ondernemers tegen die moeite hebben met het beantwoorden van deze vragen. Ze vinden het lastig om van zichzelf te zeggen dat ze ergens goed in zijn, of ze geven aan gewoon zo veel mogelijk klanten te willen helpen, waardoor ze dus geen duidelijke positie kiezen. Maar als jij dat niet kunt, waarom zou een klant dan voor jou kiezen?

Tijdens de introductieworkshop ‘Hoe structuur in je communicatie zorgt voor meer klanten’ op vrijdag 14 september help ik je op weg en deel ik mijn eigen ervaringen als ondernemer en communicatiepartner. Ik vertel over de valkuilen die maken dat jij niet goed zichtbaar bent, waardoor je niet de klanten krijgt die je eigenlijk verdient. Het is vooral een interactieve workshop waarbij ik je af en toe uitdaag om te checken of je bepaalde zaken helder hebt voor jouw bedrijf. En natuurlijk geef ik ook tips die ervoor zorgen dat jij wel optimaal zichtbaar wordt en je onderscheidend en succesvol kunt profileren met jouw bedrijf. Het resultaat: meer (wens)klanten, dus meer omzet, dus succes!

Niet twijfelen; gewoon doen!

Wil jij weten hoe jij structuur aan kunt brengen in je communicatie, zodat je meer (wens)klanten krijgt? Kom dan naar mijn introductieworkshop. Ik beloof je dat je met een heleboel waardevolle informatie naar huis gaat en direct aan de slag kunt. Je vindt hier meer informatie. Graag tot dan!

Laat een reactie achter