Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Kernwaarden + visie + missie = identiteit

Ken jij jouw kernwaarden? Je visie? Je missie? Belangrijk om te weten, want de antwoorden op deze vragen vertellen waarom jij doet wat je doet. Samen vormt dit bovendien je identiteit, jouw unieke bedrijfskarakter.

Welke kernwaarden bepalen jouw identiteit?

KernwaardenKernwaarden zijn de basisprincipes voor jouw bedrijf die bepalen hoe je authentiek handelt. Je normen en waarden. Dat geldt voor jou als persoon, maar zeker ook voor jouw bedrijf. Als je doet wat bij jou en je bedrijf past, klopt het plaatje en weten (potentiële) klanten ook wat ze aan je hebben en waarop ze kunnen rekenen.

Duidelijk
Eén van mijn kernwaarden is duidelijk. Ik houd er niet van om om de hete brij heen te draaien. Met respect voor de ander zeg ik altijd wat ik vind en voel. De een vindt dat vreselijk, want die houdt helemaal niet van die directe manier van communiceren. De ander prijst je erom, omdat die ook een voorkeur heeft voor de ‘what-you-see-is-what-you-get’ aanpak.

Persoonlijk
Een andere kernwaarde is persoonlijk. Bij mij geen afstandelijk gedoe, maar een persoonlijke aanpak, waarbij ik mezelf ook kwetsbaar durf op te stellen. Zowel in mijn offline als online communicatie laat ik mezelf zien. Ik deel niet alleen de successen, maar ook de valkuilen en de ondernemerslessen die ik heb geleerd. Dat is een keuze die echt bij mij past.

Kernwaarden uitdragen

jij bent uniekKernwaarden draag je altijd uit, intern en extern. Daarmee bouw je vertrouwen op. Althans, als je doet wat je zegt. Je kunt bijvoorbeeld wel roepen dat je dienstverlenend bent, maar als jij niet bereikbaar bent op de momenten waarop jouw klant juist tijd heeft, is dat niet dienstverlenend. En als je discreet als kernwaarde hebt benoemd, maar als leidinggevende roddelt over een van je medewerkers, klopt dat ook niet. Je kunt dus zeggen dat kernwaarden mede jouw identiteit bepalen: ze horen bij jouw unieke karakter en zorgen voor eigenheid.

Visie

Een visie is jouw beeld van de toekomst en de rol die jij daarin ziet voor jouw bedrijf. Mijn ervaring is dat weinig ondernemers scherp hebben waar ze met hun bedrijf naartoe willen. Soms blijken ze het wel te weten, maar zijn ze er zich niet van bewust of vinden ze het vooral lastig om het op een goede manier te verwoorden. Toch wel belangrijk, want als jij niet kort kunt vertellen waarom jouw bedrijf bestaat is het voor potentiële klanten moeilijk om te bepalen waarom ze voor jou moeten kiezen. Voor jezelf is het lastig om te kiezen of je iets wel of niet moet doen, en waar je met je bedrijf naartoe wilt. Een visie is dus bepalend voor de keuzes die je maakt.

Missie

Je missie is jouw doel. De begrippen ‘missie’ en ‘visie’ worden nogal eens door elkaar gehaald. Een handig ezelsbruggetje: een visie is waar je voor gaat, een missie is waar je voor staat. Mijn ervaring bij het klein mkb is dat het vaak het makkelijkste is om te beginnen met je visie. Vanuit je visie formuleer je dan je missie. Een missie is een concreet doel dat je kunt afvinken als je het bereikt hebt. De missie van Reflectit is bijvoorbeeld: ‘Communicatie als belangrijkste succesfactor op een professionele manier invullen en borgen bij het klein mkb’. Als we dit hebben bereikt bij een klant, kunnen we weer een vinkje zetten: missie geslaagd!

Identiteit

Waarom doe jij wat je doet? (visie) Hoe doe jij dat? (jouw unieke aanpak) en wat heb jij jouw wensklanten te bieden? (missie) Als je je bedrijfskarakter in beeld hebt, wordt de invulling van alle communicatie voor jouw bedrijf een stuk gemakkelijker. Je hebt namelijk een doel en een kader waaraan je jouw keuzes kunt toetsen. Dat schept duidelijkheid!

Meer weten?

In mijn nieuwe boek vertel ik je alles over onderscheidend positioneren, waarvan karakter een belangrijk onderdeel is. Je kunt mijn boek hier bestellen. Natuurlijk kun je ook contact met me opnemen voor een inspirerende koffiedate.

Laat een reactie achter