Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Profileren vanuit karakter – wil jij meer leuke klanten?

Wil je jouw bedrijf optimaal en succesvol profileren? Ervoor zorgen dat je wensklanten jou vinden én voor jou kiezen?  Dus eigenlijk meer leuke klanten, meer omzet en meer succes? Goed nieuws: dat kan!

In mijn ogen is dit traject een drietrapsraket, dat bestaat uit de volgende stappen:

STAP 1 > Positioneren: bepaal wie je bent.                            
STAP 2 > Professionaliseren: laat zien wie je bent
STAP 3 > Profileren: vertel wie je bent

Stap 1: Positioneren

Om te laten zien wie je bent, moet je eerst bepalen wie je bent. Waarom doe jij wat je doet? Wat onderscheidt jou van anderen? Pas als je weet wat jouw unieke bedrijfskarakter is, heb je die belangrijke blauwdruk om je communicatie verder in te vullen.

Stap 2: Professionaliseren

Als je jouw unieke bedrijfskarakter in beeld hebt, wil je ook laten zien wie je bent. Hoe geef je jouw bedrijf een eigen gezicht? Met welke boodschap ga jij je doelgroep bereiken? Als je beeldmateriaal past bij jouw doelgroep en verhaal, en je weet op welk socialmediakanaal jouw klant te vinden is, kun je laten zien wie je bent. Het resultaat van stap 2 is een spiegelbeeld dat klopt met je unieke bedrijfskarakter, waardoor je bij je wensklanten in beeld komt.

Stap 3: Profileren

Als die complete communicatiepuzzel van jouw bedrijf af is, ga je je bedrijf goed in de etalage zetten. Je hebt verschillende profileringtools om zichtbaar te worden én te blijven bij jouw wensklanten. Welke zet jij in? Waardoor haken klanten aan bij je verhaal en denken ze als eerste aan jou als ze een probleem hebben dat jij kunt oplossen? Een fantastisch interessant traject waarbij je continu monitort waar jouw wensklanten wel en niet bij aanhaken.

Waarom gaat dit nu vaak fout?

Veel ondernemers beginnen met de middelen of maken zich gelijk heel druk om hun marketingacties. Allemaal belangrijk, maar zonder kader en een professionele invulling van alle communicatie, ontbreken focus en zichtbaarheid en ontstaat een onprofessioneel spiegelbeeld. Daardoor haakt de buitenwereld niet aan bij hun verhaal en krijgen ze dus niet de klanten die ze eigenlijk verdienen. Als zij een missie hebben en daarmee het verschil willen maken, is dat best zonde.

Meer weten?

Heb jij ook een missie? En wil jij écht het verschil maken? In mijn nieuwe boek licht ik alle stappen uitgebreid toe.

Je kunt mijn boek hier bestellen. Natuurlijk kun je ook contact met me opnemen voor een inspirerende koffiedate.

Laat een reactie achter