Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Welke profileringtools zet jij in voor je zichtbaarheid?

Val jij op? Weten klanten waarom ze voor jou moeten kiezen? En weten deze klanten jou vervolgens ook te vinden? Met andere woorden: ben jij zichtbaar?

In mijn vorige blog deelde ik vijf profileringtools met je: netwerken, klantenbinding, e-mailmarketing, socialmediamarketing en presentaties geven. Stuk voor stuk tools waardoor jij zichtbaar wordt. Je wordt gezien en (h)erkend. Maar vooral: je gaat je wensklanten aantrekken, wat uiteindelijk zorgt voor meer omzet en dus meer succes.

Daarom in deze blog nog eens vijf tools: imagostyling, bloggen, zoekmachinemarketing en eventmarketing.

1) Imagostyling > Verbind de binnenkant met de buitenkant, zodat je gaat stralen.

Imago is de indruk die je op anderen maakt en wat je bij anderen oproept. Je hebt maar één kans voor een eerste indruk, dus die indruk moet kloppen met je kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. Het imago heeft niet alleen invloed op hoe anderen je zien, maar ook op hoe jijzelf ziet. Maar liefst 55% van jouw imago ontstaat door het visuele aspect. Door imagostyling weet je welke kleuren en kledingstijl het beste bij jou en je figuur passen, zodat je altijd straalt.

2) Bloggen > Deel waardevolle content en zorg voor interactie met je doelgroep

Bloggen is een heel krachtige profileringtool, omdat je jezelf zichtbaar maakt als expert op jouw vakgebied. Je deelt je kennis en helpt daarmee anderen. En als ze er niet uitkomen, weten ze dat ze bij jou terechtkunnen. Daarnaast zorgt bloggen ook voor een betere vindbaarheid. Doordat je regelmatig nieuwe content plaatst, wordt jouw blogsite steeds opnieuw geïndexeerd en scoor je hoger in Google. Vertel in je blogs over verschillende aspecten van je vak, over je diensten, maar vooral over die zaken waar je klanten tegen aanlopen. Welke vragen krijg je bijvoorbeeld vaak? Welke problemen los jij op voor je klanten? Je lezers herkennen zich in je verhalen en jouw wensklanten komen in actie.

3) Zoekmachinemarketing > Ken de basisregels en pas ze toe op jouw teksten

Bij zoekmachinemarketing gaat het om het afstemmen van jouw aanbod op de vragen van de zoekers (jouw doelgroep). Het gaat hierbij om de letterlijke woorden die jouw klanten invullen bij Google. Als je goed weet op welke woorden je wensklanten zoeken en jij verwerkt deze in je teksten, gaat de zoekmachine jouw pagina indelen bij de zoekresultaten. Door zoekmachinemarketing komt een website bovenaan in de zoekresultaten. Je moet dus goed duidelijk hebben op welke zoekwoorden(combinaties) jouw doelgroep zoekt, zodat jij daar met jouw communicatie op kunt inspelen. Handige tools hierbij zijn bijvoorbeeld Google Zoekwoordplanner, SEO book Keyword Tool, WordStream en Ubersuggest.

4) Videomarketing > Zet video’s in om klanten persoonlijk kennis te laten maken

Met videomarketing zet je online video in om je doelgroep te bereiken en aan je te binden door het promoten van merken, producten of diensten. Video is een effectief medium dat steeds populairder wordt voor bedrijven en professionals om zich te profileren. Van videoblogs en Facebook Live tot Instagram Stories: online video is sterk in ontwikkeling en biedt steeds meer mogelijkheden.

5) Eventmarketing > Organiseer een event voor meer bereik en een hogere conversie

Eventmarketing kan zeer effectief zijn als profileringtool. Je organiseert een event voor de marketing van je product of dienst. Het evenement is niet het doel op zich, maar een middel om meer betrokkenheid te creëren bij een specifieke doelgroep. Eventmarketing wordt steeds vaker ingezet door het klein mkb. Of een event voor jou de juiste profileringtool is, hangt natuurlijk af van je product of dienst en of het een tool is die bij jou en je bedrijf past. Met een event is je zichtbaarheid wel gegarandeerd!

Welke profileringtools passen bij jou?

Kies de profileringtools die passen bij jou en jouw bedrijf. Probeer dingen uit, monitor je resultaten, en bepaal wat wel en niet werkt. Werkt het goed voor jouw bedrijf, dan probeer je waar mogelijk (en gewenst) nog een verbeterslag te maken. Werkt het niet, dan laat je het rusten en kies je een andere profileringtool die wel werkt.

Meer weten?

In mijn boek licht ik alle profileringtools uitgebreid toe. Binnenkort verschijnt mijn boek en dat ga ik natuurlijk vieren. Misschien vind je het leuk om daarbij te zijn? Kom naar mijn boekevent op dinsdag 20 maart en krijg mijn boek gratis!

Laat een reactie achter