Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Mijn passie voor communicatie en waarom communicatie zo belangrijk is

Communiceren doe je de hele dag door. Met je kinderen of partner. Op het schoolplein, in de supermarkt of op een feestje. Met klanten of familie. Met buren of wijkgenoten die net als jij een hond hebben. Verbaal of non-verbaal. Boos of verdrietig. Blij of teleurgesteld. In communicatie kun je alles kwijt. Met communicatie breng je een boodschap over, toon je je gevoelens of bereik je je doel.

Communiceren doe je samen

Dat gaat ook weleens mis. Dan zit er ruis op de lijn en komt je boodschap verkeerd over: je toont je gevoelens op de verkeerde manier of bereikt niet het doel dat je voor ogen had. Frustrerend, maar wel ‘part of the game’, want communicatie is geen eenrichtingsverkeer. Communiceren doe je samen, met z’n tweeën, met een kleine of grotere groep. Dan heb je te maken met individuen met een eigen manier van communiceren. Het zou wel fantastisch zijn als iedereen alles van de ander perfect zou aanvoelen en begrijpen! Dat zou heel wat communicatieruis schelen in de wereld.

Blijf in gesprek met elkaar

Maar zo werkt het niet, want je hebt te maken met interpretatie en meningen. Hoe ik dingen interpreteer of wat ik ervan vind, hoeft niet hetzelfde te zijn als hoe jij erover denkt. Dat is ook niet erg, zolang je elkaars zienswijze maar respecteert en erover in gesprek blijft. Ik zie vaak dat mensen proberen de ander te overtuigen van hun gelijk. Dat is jammer. Je kunt je mening best bijstellen als andere mensen argumenten aandragen waaraan jij nog niet gedacht had en die jouw beeld beïnvloeden. Dat is natuurlijk prima. Maar als dat niet gebeurt, waarom mag die ander dan niet een andere mening hebben dan jij? Niemand is gelijk en iedereen heeft recht op een eigen mening. Door te communiceren, blijf je in gesprek met elkaar. Deel je verschillende opvattingen, dan kom je soms tot nieuwe of andere inzichten. Dat is toch prachtig? 

Communicatie is fascinerend

Je communiceert de hele dag door over alles wat je bezighoudt, waar je iets van vindt, waarvan je houdt, wat je beweegt, wat je aanspreekt, wat je oplost voor klanten. Het is toch geweldig dat je door middel van de juiste woorden of het tonen van jouw gevoel iets kunt bereiken bij de ander? Dat is wat mij de hele dag bezighoudt bij alles wat ik doe en zie, en bij alles wat ik zeg en voel. Dát is mijn passie voor communicatie!

Maar wat is dan goede communicatie?

Veel ondernemers worstelen hiermee: op hun vakgebied zijn zij de expert, maar als ondernemer beleven ze dezelfde zoektocht als ik destijds. Sommigen denken dat als ze maar doen waar ze goed in zijn, de aanwas van nieuwe klanten wel blijft komen. Alleen in uitzonderlijke gevallen werkt dit ook zo. Klanten vragen zich onbewust toch af: waar staat jouw bedrijf voor, waarom moet ik bij jou zijn? Klanten kiezen voor jou als jij kunt vertellen waarin jij gelooft, wat jou uniek maakt en voor wie jij het verschil maakt. Zo sterk is communicatie.

Communiceren begint met luisteren

Ondernemers denken vaak na over hun bedrijf: waar sta ik, waar wil ik naar toe, waar loop ik tegen aan? Maar vraag jij je weleens af waar je klánt heen wil en waar híj tegen aanloopt? Als je in beeld hebt wat zijn probleem is, kun jij hem helpen: jij hebt de oplossing! Oftewel: jouw communicatie begint met luisteren naar je klant. Vraag wat zijn behoefte is, wat hem beweegt en waar hij ’s nachts wakker van ligt. Dan maakt jouw expertise het verschil.

Communicatie als succesfactor

Dé succesfactor is communicatie, omdat mensen daardoor voor jou kiezen. Als je een goed beeld hebt van je klanten, kun je aandacht besteden aan zowel je communicatiemiddelen (zoals je website) als je mensen (je team). Zij zorgen voor meer zichtbaarheid, zodat je uiteindelijk meer wensklanten krijgt.

Communicatie is de manier waarop je jouw boodschap over wilt brengen op de ander, in tekst, beeld en gedrag. Welke middelen gebruik jij om jouw boodschap te laten landen bij de ander? En vertellen die middelen jouw boodschap ook allemaal op dezelfde manier?

Zichtbaarheid in tekst
Tijdens een workshop, op mijn website of bij een netwerkbijeenkomst wil ik dat mensen aanhaken en begrijpen waarom ik hen kan helpen. Ze krijgen een gevoel bij de manier waarop ik mijn boodschap uitdraag. Die klik is er dan wel of niet.

Zichtbaarheid in beeld
Ik gebruik altijd een professionele, maar vooral herkenbare profielfoto op al mijn communicatie-uitingen. Daardoor herkennen mensen met wie ik een afspraak heb mij. Dat klinkt  vanzelfsprekend, maar ik maak het vaak genoeg mee dat iemand er op een profielfoto heel anders uitziet dan in het echt. Of dat de foto verre van professioneel is, wat ook een verkeerde indruk geeft. Een gemiste kans! Zeker als het gaat om zichtbaarheid.

Zichtbaarheid in gedrag
De manier waarop je communiceert en je gedraagt in een bepaalde situatie, moet passen bij je gesprekspartner. Iemand die dominant is, overtuig je met andere argumenten dan een volgzaam type. Veel ondernemers zijn zich hier niet van bewust. In een gesprek kun je dan de plank flink misslaan en je doel missen. Inzicht in gedragskenmerken en communicatiestijlen is daarom essentieel.

Kortom: alles wat je zegt, doet en laat zien moet kloppen met elkaar. Pas dan kun jij je bedrijf onderscheidend en succesvol profileren. Dáárom is communicatie belangrijk!

Meer weten over Communicatie als dé succesfactor voor jouw bedrijf? Kom dan naar mijn boekevent op dinsdag 20 maart en krijg mijn boek gratis!

Laat een reactie achter