Skip to content
nov 6 / sonja

Zet jij klantenbinding in als profileringtool?

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 20% van je bestaande klanten zorgt voor maar liefst 80% van de omzet.  In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zo’n 80% van hun tijd besteden aan nieuwe klanten en slechts 20% aan bestaande klanten.  Eigenlijk best vreemd, want die bestaande klanten kennen en vertrouwen je al en weten wat je te bieden hebt. Die hoef je niet meer te overtuigen dat ze goed zitten bij jou.

Het is heel belangrijk om die klanten enthousiast te houden. Klanten vinden het fijn om te voelen dat je ze waardeert en dat je ze daarvoor wilt belonen met waardevolle contactmomenten, in welke vorm dan ook. Klantenbinding of klantrelatiemanagement zoals het ook vaak genoemd wordt, is daarom een belangrijk onderdeel van jouw profilering.

Klanten aan je binden op verschillende niveaus

Je kunt klanten op verschillende niveaus aan je binden:

  • Financieel, waarbij het vooral gaat om het financiële voordeel voor je klant als ze bij jou blijven. Denk bijvoorbeeld aan een klantenpas of een speciale klantkorting.
  • Sociaal/emotioneel, waarbij het vooral gaat om de manier waarop je communiceert met je klant. Waardevolle contactmomenten zijn hierbij belangrijk, waarbij de nadruk ligt op wederzijds respect en vertrouwen.
  • Structureel, waarbij het vooral gaat om maatwerk voor je product of dienst en langetermijn samenwerking, door bijvoorbeeld een abonnement aan te bieden.

Het mooiste cadeau voor een klant, is oprechte aandacht

Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat maar liefst 70% van de klanten overtuigd wordt op sociaal/emotioneel niveau. Zoals Jos Burgers het zo mooi verwoord: “Het mooiste cadeau dat je een klant kunt geven, is oprechte belangstelling en aandacht.” Juist die waardevolle contactmomenten spelen een belangrijke rol bij klantenbinding. Die zorgen voor emotionele verbondenheid en loyaliteit bij je klanten, waardoor ze waardevolle ambassadeurs worden.

1-op-1 Contactmomenten

Persoonlijk vind ik de 1-op-1 contactmomenten met mijn klanten heel waardevol. Je creëert daarmee een persoonlijke band en blijft voeling houden met wat er speelt, op persoonlijk vlak en op zakelijk vlak. Naast dat die mogelijke koopsignalen natuurlijk belangrijk zijn voor je vervolgaanbod, vind ik het ook belangrijk om persoonlijke aandacht aan mijn klanten te geven. Ik ben oprecht geïnteresseerd in hun privésituatie en zorg op z’n tijd voor een kaartje of een bloemetje als de situatie daarom vraagt. Ik merk dat dit zeer gewaardeerd wordt door mijn klanten.

De kracht van een klantendag

Naast de 1-op-1 contactmomenten, kun je jouw klanten ook uitnodigen voor een leuke klantendag of relatie-event. Dat kan een grootschalig event zijn dat je bijvoorbeeld 1x in de twee of drie jaar organiseert voor al je klanten. Je kunt ook kiezen voor een meer frequent, maar kleinschalig event met een deel van je klanten, waardoor er meer interactie is onderling. In beide gevallen creëer je waardevolle contactmomenten met en voor je klanten. Dit zorgt voor emotioneel wisselgeld, waardoor je klanten loyaal blijven.

Vervolgaanbod voor je klant

Een klant heeft altijd een vervolgvraag. Althans, als je je verdienmodel op een goede manier hebt ingericht. Als je je kennis aanbiedt in hapklare brokken, help je jouw klant steeds een stap verder. Ondertussen bouw je vertrouwen op en wordt die klant vanzelf jouw ambassadeur. Het is daarom ontzettend belangrijk om altijd een vervolgaanbod te hebben voor je klanten, zodat je ze kunt binden, boeien en behouden.

Ik ben benieuwd op welke manier jij jouw klanten aan je bindt. Ik lees het graag in het commentaarveld hieronder of op social media. Wil je hier een keertje over spiegelen met mij? Maak dan een afspraak voor een koffiedate. Ik denk graag met je mee!

Laat een reactie achter