Skip to content
sep 4 / sonja

Gebruik jij imagostyling als profileringtool?

Als ik een presentatie geef of op een beurs of ander event sta, heb ik altijd paarse kleding aan. Paars is de huisstijlkleur van Reflectit en tevens mijn lievelingskleur. Dit zorgt eigenlijk altijd voor verrassende reacties, wat natuurlijk precies de bedoeling is 😉. Heb jij er eigenlijk weleens bij stilgestaan dat imagostyling een belangrijke profileringtool kan zijn voor jouw bedrijf?

Je hebt maar 1 kans voor die eerste indruk

Imago is de indruk die je op anderen maakt en wat je daarmee bij anderen oproept. Je hebt maar één kans voor die eerste indruk, dus het is belangrijk om die indruk te laten kloppen met je kennis en vaardigheden en jouw persoonlijkheid. Een goede eerste indruk versterkt je talenten en een slechte indruk kan zorgen voor imagoschade voor jou en voor je bedrijf.

Hoe je jezelf presenteert heeft invloed op hoe anderen op jou reageren. Die indruk wordt voor een groot deel bepaald door de kleding en kleuren die je draagt. Dat beïnvloedt ook of je als ondernemer gezien wordt als betrouwbaar en professioneel, ook al heb je genoeg kennis en ervaring.

Stralend ondernemen door imagostyling

Het imago heeft niet alleen invloed op hoe anderen je zien, maar vooral ook hoe jij jezelf ziet. Iedereen heeft sterke en minder sterke punten. Imagostyling gaat erom dat je weet welke kleuren en kledingstijl het beste bij jou en je figuur passen, zodat je altijd straalt.

Figuuranalyse

De ene persoon heeft een recht figuur, de ander een zandloperfiguur en weer een derde meer een peerfiguur. Helemaal niks mis mee, maar het is wel belangrijk om te weten wat voor kledingstijl en materialen bij jouw figuur passen. En dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. De kunst is om jouw sterke punten naar voren te halen en je minder sterke punten te verhullen. Iedereen kan stralen, ongeacht wat voor figuur je hebt!

Kleurenanalyse

Waarom ziet de een er stralend uit in een beige trui en ziet een ander eruit of hij ziek is in diezelfde kleur? En straalt de een in een knalrode jurk en slaat de ander volledig te plank mis? Om te zien weten welke kleuren bij jou passen, kijk je naar de kleur van je huid, je haar en je ogen. Staan felle koele tinten jou mooi? Of ga jij juist meer stralen van de warmere tinten? Kies jij voor diepere kleuren, of staan pasteltinten jou juist mooier? De juiste kleurkeuze kan voor jou echt een wereld van verschil maken.

Persoonlijkheid

Naast rekening houden met je figuur en de kleuren die jou laten stralen, is het ook belangrijk om te kijken naar je persoonlijkheid. Ben jij een wat meer klassiek type, of juist sportief? Draag je vooral zakelijke outfits, of liever vrijetijdskleding? Natuurlijk heeft dit ook te maken met de gelegenheid waar je bent, maar toch laat een kledingstijl jouw persoonlijkheid zien. Het gaat er uiteindelijk om dat je het juiste effect bereikt met stijl, vorm en kleur. Met jouw authentieke en herkenbare stijl.

Het is belangrijk om je persoonlijkheid terug te laten zien in jouw unieke imagostijl. Wat wil je bereiken en welke kleding, stijl en kleuren gaan je helpen? Wil je krachtig of juist vriendelijk overkomen? De keuzes die je maakt qua kleding en kleur moeten passen bij jouw persoonlijkheid. Je verbindt de binnenkant met de buitenkant, zodat jouw unieke karakter zichtbaar wordt en jij gaat stralen.

Communicatie met imagostyling

Met jouw keuze voor passende kleding en kleuren communiceer je bewust en onbewust. Afhankelijk van de gelegenheid waar je bent – privé of zakelijk – kies je wat je wilt uitstralen. Heb je een belangrijke afspraak met een potentiële klant? Geef je een presentatie waar je jouw kennis gaat delen? Ben je uitgenodigd voor een netwerkdiner of netwerkborrel? Welke gelegenheid het ook is, het is fijn als je je van binnen goed voelt en dit ook naar buiten toe uit uitstraalt. Dit zorgt ervoor dat je reacties krijgt als: “Wat zie jij er goed uit!” en dat geeft jouw zelfvertrouwen weer een boost.

Waarom is imagostyling belangrijk?

  • Je krijgt meer zelfvertrouwen, omdat je weet in welke kleding en kleuren jij gaat stralen.
  • Je bent zichtbaar, omdat een stralende persoonlijkheid altijd positieve aandacht trekt.
  • Je boodschap komt beter over, omdat je binnenkant en buitenkant in balans zijn.

Toch best interessant dus om imagostyling in te zetten als profileringtool. Ik ben benieuwd of jij dit ook doet. Of misschien doe je dat nu nog niet, maar zou je dat wel willen doen. Hoe zou je dat aanpakken? Ik lees graag je reactie hieronder.

Vind je het lastig om hier invulling aan te geven? Dan kunnen we natuurlijk altijd een koffiedate plannen samen. Dan denk ik graag met je mee!

Laat een reactie achter