Skip to content
feb 4 / sonja

5 Cruciale keuzes voor een onderscheidende profilering: Kies jouw unieke bedrijfskarakter

Als ik ondernemers help met het invullen van die complete communicatiepuzzel voor hun bedrijf, benadruk ik altijd hoe belangrijk het is om je bedrijf onderscheidend te profileren vanuit je unieke bedrijfskarakter. Als je doet waar je in gelooft, wat bij je past en waar je gelukkig van wordt, straalt dat van je af en trek je automatisch jouw wensklanten aan. Daar ben ik van overtuigd. Sterker nog, dat heb ik zelf ondervonden. En onze klanten ook.

Communicatie als belangrijkste succesfactor

Om je onderscheidend te kunnen profileren, is het belangrijk om alle communicatie voor je bedrijf goed op orde te hebben. Dat spiegelbeeld moet helemaal kloppen en passen bij jouw karakter. Pas dan kun jij je bedrijf op een succesvolle manier profileren!

“Succes is geen toeval, maar het gevolg van gemaakte keuzes!”

Start dus altijd met het maken van die belangrijke keuzes voor jouw bedrijf, zodat je een goede kapstok hebt om al je communicatie aan op te hangen. Het gaat om 5 cruciale keuzes:

  1. Kies jouw unieke bedrijfskarakter.
  2. Kies voor een heldere focus.
  3. Kies voor een passende symboliek.
  4. Kies voor een duidelijk verhaal.
  5. Kies voor de juiste kwaliteiten.

Dit keer ga ik graag wat dieper in op keuze 1.

Kies jouw unieke bedrijfskarakter

Kernwaarden

Kernwaarden zijn de basisprincipes voor jouw bedrijf die bepalen hoe je authentiek handelt vanuit je karakter. Kernwaarden draag je altijd uit, zowel intern als extern. Daar bouw je vertrouwen mee op. Je kunt dus zeggen dat kernwaarden mede jouw identiteit bepalen. Ze horen bij jou, dus bij je karakter. Je unieke identiteit. Dat geldt voor jou als persoon, maar zeker ook voor jouw bedrijf. Als je doet wat bij jou en je bedrijf past, klopt het plaatje en weten (potentiële) klanten ook wat ze aan je hebben en waar ze op kunnen rekenen. En dat is belangrijk.

De kernwaarden van Reflectit zijn bijvoorbeeld: open, duidelijk en persoonlijk. Dit uit zich in alles wat we zeggen, doen en laten zien.

Visie

Om succesvol te zijn, heb je een visie nodig. Een visie is het beeld dat jij hebt van de toekomst en de rol die jij daarin ziet voor jouw bedrijf. Wat gaat er naar jouw idee niet goed en hoe kun jij dat met jouw expertise verbeteren? Of wat ontbreekt er en welke kansen zie jij om daar invulling aan te geven met jouw kennis en kunde?

Vaak blijkt dat ondernemers die vastzitten of tegen problemen aanlopen, helemaal geen visie hebben. Dat is een beetje lastig ondernemen, want hoe weet je dan of je op de juiste weg zit? Hoe weet je of de keuzes die jij maakt, leiden tot dat doel waar je naartoe wilt?

Missie

De begrippen missie en visie worden vaak door elkaar gehaald. Een leuk ezelsbruggetje: een visie is waar je voor gaat, een missie is waar je voor staat. Vanuit je visie ontwikkel je een missie. Vaak is dit een mooie oneliner die begint met “Ik wil/wij willen…”. Je missie is de kern van de ‘why’ van je bedrijf. Waar sta jij voor?

Voorbeelden

Google: “Wij willen alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar maken.”
Ikea: “Wij willen betaalbare en functionele designmeubelen voor iedereen beschikbaar maken.”
Albert Heijn: “Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar.”
Lego: “Kinderen inspireren en uitdagen om hun creatieve potentieel te ontdekken.”

De missie van Reflectit: “Communicatie als belangrijkste succesfactor structureel op de agenda bij klein MKB.”

“Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg”

Jouw kernwaarden, visie en missie vormen samen je identiteit, jouw unieke bedrijfskarakter. Het hart van jouw bedrijf.

Volgende keer ga ik graag wat dieper in op keuze 2: Kies een heldere focus.

Heeft jouw bedrijf karakter?

Heb je vragen over deze belangrijke keuzes voor jouw bedrijf? Maak dan een afspraak voor een koffiedate om eens samen te spiegelen over jouw communicatievraagstukken.

Ben jij er al uit dat je hier echt mee aan de slag moet? Meld je dan gelijk aan voor mijn praktische workshop ‘Heeft jouw bedrijf karakter?’ op donderdag 9 maart 2017 bij Laan22. We gaan dan met een kleine groep ondernemers aan de slag met het maken van die belangrijke keuzes voor jouw bedrijf. Ik beloof je dat het een inspirerende dag wordt die je zeker iets oplevert!

Laat een reactie achter