Skip to content
sep 6 / sonja

Zichtbaarheid: Klopt het spiegelbeeld van jouw bedrijf?

Heb jij weleens in een lachspiegel gekeken? Op de kermis of misschien bij de Efteling? Zo’n vreemd beeld van jezelf dat op je lachspieren werkt, omdat je jezelf helemaal niet herkent. Op dat moment hilarisch natuurlijk, maar stel je eens voor dat andere mensen jou echt zo zouden zien… Daar moet je toch niet aan denken.

Toch zie ik dat vaak gebeuren bij bedrijven. Het beeld dat de buitenwereld ziet van een bedrijf is niet het karakter dat je eigenlijk wilt laten zien. En dan ontstaat een verkeerd beeld van jouw bedrijf, een vervormd spiegelbeeld. En dat zorgt ervoor dat je niet zichtbaar bent. Mijn ervaring is dat dit 9 van de 10x te maken heeft met de communicatie.

Waarom doe jij wat je doet?

In de praktijk zie ik dit vooral vaak gebeuren bij klein MKB. Ondernemers die moeite hebben met het bepalen van hun onderscheidend vermogen, het kiezen van een heldere focus en het vertellen van een duidelijk verhaal. Waarom doe jij wat je doet? Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend? Wat is jouw specialisatie? Voor wie wil jij het verschil maken met jouw team? Welke problemen los jij op voor je klanten? Zomaar een paar voorbeelden van vaak onbeantwoorde vragen, waardoor alle communicatie als los zand aan elkaar hangt en je niet goed zichtbaar bent. Met als gevolg dat je ook niet de klanten krijgt die je eigenlijk verdient.

Soms kun je het niet alleen

Ook ik heb een aantal van deze valkuilen gehad als ondernemer en weet dus hoe het voelt als je niet succesvol bent, ondanks dat je ontzettend veel kennis en ervaring hebt. Je bent vaak maanden, soms wel jaren aan het zwoegen om te ontdekken waar de problemen zitten en hoe je die op kunt lossen. Soms kom je daar zelf achter, maar meestal heb je daar ook andere mensen voor nodig. Mensen die je een spiegel voor durven te houden en opbouwende feedback kunnen geven, mensen die je verder kunnen helpen, juist op die vlakken waar jij blijkbaar tekortschiet.

hulp bij jouw positioneringOok ik heb destijds gekozen voor coaching en training op het gebied van ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling. En daardoor heb ik de zaken die niet goed liepen op kunnen lossen en mijn bedrijf compleet om kunnen gooien, waardoor alles nu wel klopt en goed loopt. Wat een heerlijk gevoel is dat!

Delen is vermenigvuldigen

Alles wat ik in de afgelopen jaren heb geleerd, samen met mijn kennis en ervaring op het gebied van communicatie in de breedste zin van het woord en profilering als specialisatie in het bijzonder, deel ik graag met ondernemers zoals jij, omdat ik in de praktijk heel vaak ondernemers ontmoet die met soortgelijke problemen worstelen.

Ik geloof in communicatie als belangrijkste succesfactor voor ieder bedrijf. Als communicatiepartner help ik jou met het professioneel invullen van die complete communicatiepuzzel van jouw bedrijf. Daardoor wordt dat gewenste karakter wel zichtbaar en pas dan kun je jouw bedrijf onderscheidend en succesvol profileren. Met als resultaat meer leuke klanten en meer omzet, dus meer succes!

Durf jij met mij in de spiegel te kijken naar jouw bedrijf?

Worstel jij ook met communicatie-uitdagingen voor jouw bedrijf? Maak dan een afspraak voor een koffiedate om eens samen in de spiegel te kijken naar jouw bedrijf. Ik beloof je dat dat zeker heldere inzichten op gaat leveren!

Weet jij al waar de problemen zitten en wil je graag gelijk concreet aan de slag met jouw bedrijf? Meld je dan aan voor mijn interactieve workshop ‘Heeft jouw bedrijf karakter?’ Tijdens deze workshop gaan we concreet aan de slag met al die belangrijke vragen voor jouw bedrijf. Resultaat is een unieke blauwdruk voor jouw bedrijf, die je als basis gebruikt voor de invulling van alle communicatie. Ben jij erbij op donderdag 29 september?

Laat een reactie achter