Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Heeft jouw bedrijf karakter? 5 stappen voor een heldere positionering!

Om je bedrijf onderscheidend en succesvol te kunnen profileren, is het belangrijk dat alles wat je zegt, doet en laat zien klopt met elkaar. Communicatie is daarbij in mijn visie een hele belangrijke succesfactor. Die complete communicatiepuzzel van jouw bedrijf moet kloppen, zodat wensklanten begrijpen wie jij bent, waarom jij doet wat je doet, waarin jij met jouw aanpak onderscheidend bent, voor wie jij met jouw team het verschil maakt en waarom ze dus bij jou moeten zijn.

Positioneren: bepalen wie je bent
Positioneren betekent letterlijk ‘positie bepalen’. Jouw positie in de markt, maar vooral in het brein van jouw wensklanten. Mijn ervaring is dat veel ondernemers deze belangrijke stap overslaan. Als jij als ondernemer niet jouw positie bepaalt, is het voor je wensklanten helemaal niet duidelijk waarom ze voor jou moeten kiezen. Bovendien is het dan erg lastig om alle communicatie voor jouw bedrijf goed in te vullen, omdat je geen kapstok hebt om alles aan op te hangen. Dat betekent in de praktijk vaak dat alle communicatie als los zand aan elkaar hangt. Dit levert een onduidelijk beeld op voor de buitenwereld, waardoor je niet zichtbaar bent en je bedrijf dus niet op een goede manier in de etalage kan zetten.

Onderneem vanuit je unieke blauwdruk
Positioneren bepaal je DNA
Het is ontzettend belangrijk om eerst die belangrijke uitgangspunten voor je bedrijf helder in kaart te brengen. Daarmee creëer je een unieke blauwdruk voor jouw bedrijf – jouw DNA – van waaruit je alle communicatie op een goede manier in kunt vullen. Dat zorgt ervoor dat je zichtbaar wordt en jouw bedrijf op een onderscheidende en succesvolle manier kunt profileren. Daarmee trek je vanzelf meer leuke klanten aan!

5 belangrijke stappen voor een heldere positionering
Belangrijke stappen om die positionering voor jouw bedrijf helder te krijgen, zijn:

Stap 1 > KARAKTER
Kies voor je unieke bedrijfskarakter > kernwaarden, visie en missie
Waarom doe jij wat je doet? Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend?

Stap 2 > MARKETING
Kies voor een heldere focus > doelgroep, niche en klantprofiel
Voor wie wil jij het verschil maken met jouw team? Wat is jouw specialisatie?

Stap 3 > SYMBOLIEK
Kies voor een eigen gezicht > bedrijfsnaam, pay-off en uitstraling
Welke uitstraling past nu bij jou en geeft jouw bedrijf een eigen gezicht?

Stap 4 > COMMUNICATIE
Kies voor een duidelijk verhaal > probleem, oplossing en boodschap
Welke problemen los jij op voor je wensklanten? Wat is jouw boodschap?

Stap 5 > GEDRAG
Kies voor de juiste kwaliteiten > competenties, communicatiestijlen en een sterk team
Wat en wie heb jij nodig om te kunnen groeien, als ondernemer en met je bedrijf?

hulp bij jouw positioneringOndernemers helpen met een goede (nieuwe) start
Gelukkig heb ik de afgelopen jaren heel wat ondernemers van klein MKB mogen helpen met deze belangrijke eerste stappen voor hun bedrijf. Vaak in een 1-op-1-sessie of in een in company-traject, maar sinds medio vorig jaar geef ik regelmatig de workshop ‘Heeft jouw bedrijf karakter?’ Een kleinschalig, maar vooral praktische workshop met 4 tot 6 ondernemers, waarbij we aan de hand van deze 5 stappen samen aan de slag gaan met die belangrijke uitgangspunten. Met als resultaat: een unieke blauwdruk die je als kapstok gebruikt voor de verdere invulling van alle communicatie voor jouw bedrijf.

Heeft jouw bedrijf karakter?
Heb jij nagedacht over die heldere positionering van jouw bedrijf? Heeft jouw bedrijf karakter? Laat het weten in het commentaarveld hieronder of via social media. En mocht je een keer willen spiegelen over jouw positionering, boek dan vrijblijvend een koffiedate!

Laat een reactie achter