Skip to content
nov 3 / sonja

Heb jij een krachtig team om je heen? Of doe jij alles nog alleen…

Als ondernemer besteed je natuurlijk tijd aan opdrachten voor klanten. Maar daarnaast is het ook belangrijk om genoeg tijd te besteden aan marketingactiviteiten (online en offline), relatiebeheer en de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf. En dan moet je ook nog tijd besteden aan administratieve zaken zoals facturatie en de btw-aangifte. Veel ondernemers vinden dat de minder leuke dingen, maar deze zaken zijn eigenlijk veel belangrijker dan de inhoudelijke werkzaamheden die je voor klanten uitvoert.

 

“Zonder marketing heb je geen bedrijf, maar een betaalde hobby”
Die uitspraak is bij ons echt wel blijven hangen na alle trainingen die wij gevolgd hebben. Veel ondernemers besteden 80% van hun tijd aan werkzaamheden voor klanten, 10% aan administratie en 10% aan overige zaken, zoals netwerken. En eigenlijk zou dat andersom moeten: 20% van je tijd besteden aan werk voor klanten en daarmee een goede financiële basis creëren. En 80% van je tijd besteden aan marketing (o.a. zichtbaarheid, expertstatus opbouwen en nieuwe klanten aantrekken), relatiebeheer en ontwikkeling. Daarmee bouw je aan continuïteit en geef je je bedrijf bestaansrecht. Dàn ben je pas aan het ondernemen.

Je kunt en hoeft niet alles alleen te doen
Als het gaat om ondersteunende werkzaamheden, dan bedoelen wij bijvoorbeeld je boekhouding, je social media beheer, het bijhouden van je website, bijeenkomsten organiseren, marketingacties regelen, contacten met specialisten zoals een vormgever, drukker, webbouwer, tekstschrijver e.d. Maar ook sparringpartners die samen met jou naar je bedrijf kijken en spiegelen waar het beter of anders kan, zodat je nog succesvoller kunt zijn.

Als wij tegen onze klanten beginnen over het creëren van een krachtig team om je heen, komt vrijwel altijd het kostenaspect aan de orde: “Ik kan geen mensen betalen die ondersteunende werkzaamheden voor mij doen. Dat levert geen geld op en kost dus alleen maar geld.” Vaak maken we dan een rekensommetje om te laten zien dat het er vanaf hangt met welke bril je tegen dingen aankijkt.

Een voorbeeld:
Martin en Pieter hebben een ICT-bedrijf. Beide mannen werken bijna fulltime voor hun klanten, maar eigenlijk bestaan die werkzaamheden de laatste tijd vooral uit standaard ICT-zaken regelen en brandjes blussen. Niet echt de werkzaamheden waar ze blij van worden natuurlijk en ook niet voldoende om succesvol te zijn. Er moeten dus nieuwe klanten bij. Ze realiseren zich dat er het nodige gedaan moet worden op het gebied van marketing en communicatie, om het ICT-bedrijf beter zichtbaar te maken en zo meer leuke klanten aan te trekken. Daar is nu eigenlijk veel te weinig tijd voor. En ze beseffen ook dat dat niet echt hun sterkste kant is…

teamworkMartin en Pieter besluiten om hulp in te schakelen om hun website eens onder de loep te nemen. Op technisch gebied kunnen ze prima uit de voeten met de website, maar qua vormgeving en teksten zijn er wel wat verbeterslagen te maken. Ook realiseren ze zich dat ze beter gebruik moeten maken van social media. Dat ze ook daar moeten laten zien wat ze te bieden hebben, welke oplossingen zij bieden voor diverse ICT-vraagstukken en wat hen uniek maakt.

Ze kiezen voor een professionaliseringsslag, waarbij de website wordt aangepast op een aantal punten en alle relevante social media kanalen worden ingericht. Na deze professionaliseringsslag is hun ICT-bedrijf goed zichtbaar met een duidelijke boodschap, waarmee ze zich onderscheidend kunnen profileren. Nu is het zaak dat ze zich op een succesvolle manier gaan profileren. Ze kiezen ervoor een communicatie-assistent in te schakelen die de uitvoerende communicatiewerkzaamheden verricht, zoals het actueel houden van de website, het plaatsen van berichten op social media en het organiseren en opvolgen van leuke klantacties. Allemaal werkzaamheden waar Martin en Pieter geen omkijken meer naar hebben, zodat zij het werk kunnen doen waar zij goed in zijn en het geld mee verdienen.

Een rekensommetje:
Stel het professionaliseringstraject kost eenmalig 2.500 euro. Als je door deze professionaliseringsslag twee mooie nieuwe klanten binnenhaalt (die op ICT-gebied ook vaak klant blijven), heb je dat bedrag al terugverdiend.
En voor de uitvoering van de communicatiewerkzaamheden: als Martin en Pieter een uurtarief rekenen van 75 euro naar klanten en ze zijn allebei minimaal een dag in de week kwijt aan deze bijkomende communicatiewerkzaamheden, is dat 2x 8 uur = 16 uur x 75 euro = 1.200 euro. In die tijd kunnen ze geen betaald werk voor klanten doen, wat dus 1.200 euro aan inkomsten scheelt. Bovendien vinden ze dit werk helemaal niet zo leuk om te doen en zijn ze er eigenlijk ook niet zo goed in.
Een communicatie-assistent doet dit soort werk dagelijks, vindt het leuk om te doen en is er daardoor ook goed in. Dat betekent dat zij de werkzaamheden in de helft van de tijd doet. Het uurtarief van een goede communicatie-assistent ligt rond de 60 euro. De kosten zijn dan: 8 uur x 60 euro = 480 euro.
Dat scheelt dus 720 euro, want in die tijd kunnen Martin en Pieter gewoon de werkzaamheden doen die ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. En daar krijgen ze nog voor betaald ook!

 

met de juiste bril kijken en geld besparenMet welke bril kijk jij?
Het inschakelen van communicatie-ondersteuning kost dan dus geen geld, het scheelt geld :-). En Martin en Pieter worden er ook nog eens een stuk blijer en energieker van, omdat ze kunnen doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn!
Zo zie je maar dat het inhuren van specialisten en het formeren van een team om je heen je zeker ook geld kan opleveren. Het is maar net met welke bril je de situatie bekijkt!

Wil jij ook een keertje spiegelen met ons over wat een team voor jouw bedrijf kan opleveren? Kom dan een keertje koffie drinken in ons CommunicatieCafé of maak een afspraak voor een persoonlijke koffiedate!

Laat een reactie achter