Skip to content
nov 30 / sonja

Communicatie is vooral luisteren

Aflopen weken heb ik de nodige interessante koffiedates gehad met ondernemers. Reflectie over hun bedrijf, waar ze staan, de vragen die ze hebben, de problemen waar ze tegenaan lopen… Wat me daarbij opvalt, is dat veel ondernemers vergeten te luisteren naar hun doelgroep. Waar ligt jouw klant van wakker? Tegen welke problemen loopt hij aan? Waar ligt die behoefte, waar jij met jouw expertise een oplossing kan bieden? Het blijkt dat ze dat vaak helemaal niet in beeld hebben.

Luisteren naar je klant
Maar hoe weet je dan of er behoefte is aan jouw product of dienst? Hoe weet je dan of er een markt is voor wat jij te bieden hebt? Jij kunt jouw product of dienst wel geweldig vinden, maar jij bent niet jouw doelgroep. Of misschien wel, maar je wilt natuurlijk wel betalende klanten. Je wilt iets betekenen voor jouw doelgroep, het verschil maken. En dat kan pas als je weet wat hen beweegt, luistert naar hun vraag en een oplossing biedt voor hun probleem.

Communicatievraagstukken
Zo is ook mijn communicatiepuzzel ontstaan. Ik help ondernemers die worstelen met communicatie-vragen, zoals:

  • Ik heb een heleboel ideeën, maar hoe zet ik die nu om naar een bedrijfsopzet?
  • Ik wil starten met mijn eigen bedrijf, maar wat is nu een goede, passende bedrijfsnaam?
  • De beeldvorming van mijn bedrijf klopt niet. Hoe zorg ik dat mijn imago klopt met mijn identiteit?
  • Hoe kan ik me nu goed profileren, zonder dat het voelt alsof ik mezelf op de borst klop?
  • Ik moet kiezen voor een huisstijl voor mijn bedrijf, maar wat voor huisstijl past nu bij mij?
  • Ik heb niks met marketing, maar weet dat het nodig is voor mijn bedrijf. Kun je me helpen?
  • Social media kost me zoveel tijd en ik vind het helemaal niks. Heb ik social media wel nodig?
  • Ik moet keuzes maken, want ik wil meer focus. Wat is mijn niche en wie is mijn doelgroep?
  • Hoe vertaal ik mijn boodschap nu op een duidelijke manier, zodat die mijn doelgroep aanspreekt?
  • Hoe creëer ik commitment en hoe zorg ik voor de juiste competenties binnen mijn team?

Hele diverse vragen, die uiteindelijk allemaal te maken hebben met communicatie in de breedste zin van het woord: visuele communicatie, marketingcommunicatie, online communicatie, externe en interne communicatie. Communicatie is de belangrijkste succesfactor voor een onderscheidende profilering van jouw bedrijf. Het is dus zaak dat je hier goed naar kijkt en dit op een professionele manier invult voor jouw bedrijf.

communicatiepuzzelBlauwdruk voor je bedrijf
Mijn communicatiepuzzel helpt jou als ondernemer om die blauwdruk van je bedrijf in beeld te krijgen, te beginnen met dat karakter van jouw bedrijf. Wat zijn nu die kernwaarden waar jij voor staat? Wat zijn jouw visie en missie? En vooral: wat is die identiteit, die golden circle waarmee jij je onderscheidt van anderen? Als je dat unieke karakter in beeld hebt, is het veel eenvoudiger om een vertaalslag te maken naar jouw symboliek, marketing, communicatie en gedrag. Zie het maar als de kapstok waar je alles aan ophangt. Die kapstok zorgt voor inzicht in jouw bedrijfsopzet en duidelijkheid over je koers en de keuzes die je maakt om je missie te volbrengen.

Praktisch communicatieseminar
Op zaterdag 26 januari organiseer ik een communicatieseminar over ‘Positioneren & Profileren vanuit Karakter’. Tijdens dit seminar leg ik uit waarom die communicatiepuzzel zo belangrijk is voor jouw profilering en wat je kunt doen om jouw communicatie vanuit jouw unieke karakter in te vullen.  Meer informatie een aanmelden voor dit seminar

Worstel jij ook met communicatievraagstukken? Vraag dan een inspirerende koffiedate aan om eens met mij te spiegelen over jouw bedrijf. Wellicht kan ik je op weg helpen om hierin de juiste keuzes te maken!

  1. Effectief Communiceren / mrt 12 2013

    Goed dat je dit uitgebreid aan bod laat komen. Velen zijn zo enthousiast over hun product dat ze vergeten te luisteren. In plaats van je “unique selling points” moet je vooral focussen op “unique buying reasons”. Heb je daar aandacht voor, dan kan er contact ontstaan en dus uiteindelijk een opening om jouw oplossing aan te bevelen.

Laat een reactie achter