Skip to content
mrt 31 / sonja

Profilering: heeft jouw bedrijf een eigen karakter?

Profileren is je bedrijf een eigen gezicht geven, je DNA bepalen, het gewenste karakter zichtbaar maken. Wat is het karakter van jouw bedrijf? Waarvoor komen klanten bij jou? Wat heb jij te bieden dat zo uniek is en qua kwaliteit niet te evenaren? Wat wil je uitstralen naar de buitenwereld? Wat is jouw gewenste identiteit? Kortom: hoe wil jij je profileren naar jouw doelgroepen?

Om je bedrijf goed te kunnen profileren, moeten de drie peilers die samen jouw identiteit vormen – gedrag, communicatie en symboliek – goed en professioneel opgetuigd zijn en kloppen met elkaar.

Gedrag

“Medewerkers zonder visitekaartje zijn vaak je belangrijkste visitekaartje” (Jos Burgers)
Gedrag is veruit de belangrijkste peiler van je identiteit. Het gedrag van directie en medewerkers moet passen bij wie je wilt zijn en wat je wilt uitstralen. “Zeggen wat je doet en doen wat je zegt” is belangrijk voor ieder bedrijf. Dat geldt extern, maar ook intern. Medewerkers moeten weten waar het bedrijf voor staat, zodat er commitment ontstaat. Een wij-gevoel, een trots gevoel. Voor zelfstandig professionals geldt dit natuurlijk ook. Ook zij moeten weten waar ze voor staan en gaan, zodat hun gedrag ook past bij de gewenste identiteit.

Communicatie

“Buiten winnen is binnen beginnen” (Jos Burgers)
Er wordt mij vaak gevraagd op welke manier een bedrijf zich beter kan profileren naar de buitenwereld. Ik kom er dan vaak gedurende zo’n kennismakingsgesprek achter dat er vooral intern een hoop onduidelijkheid is, waardoor het logisch is dat een bedrijf zich niet op de gewenste manier kan profileren. “Buiten winnen is binnen beginnen” lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is helaas vaak niet het geval. Het is belangrijk dat je je missie, visie en strategie duidelijk communiceert naar je medewerkers. Deel die droom die je nastreeft met je bedrijf, waar wil je naartoe, waarom en hoe? Neem medewerkers mee in dat traject en gooi het niet alleen maar over de schutting zoals ik vaak tegen kom. Die medewerkers van de werkvloer hebben die visie niet en kunnen die dan dus ook niet uitdragen naar buiten toe. Kies voor aansprekende communicatiemiddelen waarmee je je medewerkers betrokken houdt bij alles wat er speelt binnen je bedrijf (zoals een intranet of een personeelslunch). Zo wordt het uiteindelijk de koers van het hele bedrijf in plaats van alleen van de directie of het MT (het bewuste communicatiegat waar ik al eerder over schreef).

“Het mooiste cadeau dat je klanten kunt geven, is oprechte belangstelling en aandacht” (Jos Burgers)
Bij externe communicatie is het belangrijk dat je aandacht hebt voor je klanten. Zij zijn jouw ambassadeurs en die moet je koesteren. Een klant binnenhalen is één ding, een klant behouden is veel moeilijker. Het is dus belangrijk dat klantrelatiemanagement op een goede manier is ingebed in je organisatie.
Spreek jouw (potentiële) klanten op de juiste manier aan. Communiceer in begrijpelijke taal en kies de juiste communicatiekanalen. Probeer ook eens buiten de box te denken als het gaat om in te zetten communicatiemiddelen. Niet altijd de geijkte nieuwsbrief of folder. Probeer te verrassen en op te vallen op de juiste manier. Dan blijft de boodschap vaak veel beter hangen. En als die boodschap blijft hangen, geldt dat ook voor jouw bedrijf.

Symboliek

“De duurste huisstijl is géén huisstijl” (Ben Bos)
Een professionele, duidelijke en vooral passende huisstijl is onmisbaar voor een bedrijf. Daarmee laat je zien wie je bent en wat jij uit wilt stralen; het is jouw professionele gezicht naar de markt. Dit is niet een kwestie van even snel een visitekaartje regelen en een website optuigen, wat ik toch echt regelmatig tegenkom in de praktijk. Je hebt maar één kans voor die eerste indruk, dus doe het goed of doe het niet. Die eerste indruk is bepalend voor potentiële klanten om te beslissen of ze verder gaan lezen en eventueel contact op gaan nemen.
Wat vaak wordt vergeten, is dat de huisstijl intern ook gewaarborgd moet zijn. Dit doe je door alle huisstijlafspraken vast te leggen en huisstijlsjablonen te maken waarmee het eenvoudiger wordt om de huisstijl toe te passen. In een wat grotere organisatie kun je eventueel ook huisstijlpresentaties verzorgen waarbij uitleg gegeven wordt over de keuzes die gemaakt zijn inzake de huisstijl en samen met hen de handleiding doorloopt. Je moet medewerkers faciliteren hierin. Een huisstijl moet geen keurslijf zijn, maar een manier om als één organisatie naar buiten te treden op een professionele manier.

Pas als je deze drie peilers goed op orde hebt als bedrijf of zelfstandig professional, wordt het gewenste karakter van je bedrijf zichtbaar en kun je werken aan een goede profilering van je bedrijf en het opbouwen van een goed imago, waarmee je de juiste klanten aantrekt en daaruit business weet te genereren. En uiteindelijk gaat het daar natuurlijk om!

Heeft jouw bedrijf een eigen karakter, waarmee je je goed kunt profileren naar je doelgroepen? reflectit verzorgt een gratis karaktercheck voor jouw bedrijf. Interesse? Laat dan een berichtje achter of neem contact op voor het maken van een kennismakingsafspraak.

  1. Cas Neder / okt 16 2011

    Een over-opgetuigde en super-professionele indruk is vaak steriel. En dit gaat helaas ten koste van de spontaniteit. Klanten letten daar toch onbewust ook op.

  2. sonja / okt 16 2011

    Beste Cas,

    Bedankt voor je reactie. Ik kan hem niet helemaal plaatsen, dus misschien kun je iets duidelijker omschrijven wat je precies bedoelt?

  3. Nathalie Uiterwijk / aug 30 2012

    Ik laat graag een gratis profileringscheck uitvoeren op onze organisatie.
    graag verneem ik wat u hiervoor nodig heeft en op welke wijze dit wordt uitgevoerd.
    ik zie uw reactie tegemoet.
    met vriendelijke groet,

    nathalie Uiterwijk

    • sonja / aug 30 2012

      Hallo Nathalie,

      Wat leuk om te horen en natuurlijk wil ik graag samen met jullie naar de profilering van jullie bedrijf kijken. Ik bel je morgen voor het maken van een afspraak!

      Hartelijke groet,
      Sonja Schaap

Laat een reactie achter